Låneförmedlare granskas av Konsumentverket

Marknadsföring av lån och krediter ska ske ”måttligt” enligt konsumentkreditlagen. Har Sambla och Zmarta gått över den gränsen via deras telefonförsäljning? Det är något som Konsumentverket granskat under våren.

Hur marknadsföring får utformas och utföras regleras av flera olika lagar. För att minska risken för överbelåning gäller extra hårda regler för lån och krediter. Det är även något som Konsumentverket granskat vid ett flertal tillfällen, vilket ofta sker efter anmälningar från privatpersoner.

Under de senaste två åren har Sambla och Zmarta fått ett flertal anmälningar och det resulterade i att Konsumentverket startade en granskning av dessa låneförmedlare. Bland annat har Aftonbladet rapporterat om detta och till tidningen säger Emilie Rogner, på Konsumentverket, att just dessa bolag har förekommit ofta.

– Det handlar om några av de bolag som anmälts flest gånger under de senaste två åren /Aftonbladet.se

Det är inte första gången som Konsumentverket granskat låneförmedlare och riktat kritik mot dem. Bland annat har Zmarta tidigare fått kritik för en reklamfilm som ansågs strida mot ”god marknadsföringssed”.

Det anmälningarna, mot flera låneförmedlare, nu handlar om är främst otydlighet vid telefonförsäljning. Rogner säger till Aftonbladet att de därför har valt att ”ta ett helhetsgrepp och inleda en tematisk granskning för att säkerställa att bolagen följer de regler som gäller”.

Bland annat förväntas låneförmedlarna att lämna in talmanus för granskning. Det är det manus som lånehandläggarna använder i kontakt med de som vill jämföra och teckna lån. Dessutom granskas inspelade samtal för att kontrollera att lånen inte förskönas eller att låntagaren på annat sätt blir missledd.

Teckna inte via telefonförsäljare

Den största kritiken, och de flesta anmälningarna, handlar om telefonförsäljare som kontaktat personer erbjudit dem att ”se över privatlånen och eventuellt sänka räntan”. Det har till och med visat sig att kraftigt överbelånade personer kontaktats med detta erbjudande. Många upplever dessa telefonförsäljare som påstridiga och att det blir en ”stressad” situation där beslut måste tas snabbt.

  1. Teckna inte via telefonförsäljare

Ringer det någon som erbjuder sig att ”hjälpa till” med dina lån? Oavsett om erbjudandet låter lockande är det bästa att lägga på luren.

Det finns ett flertal bra låneförmedlare med all information tillgänglig på deras hemsida. Ta dig tid och läs på hemsidan eller ring upp en handläggare via det telefonnummer som finns på deras hemsida. Ett lån är ett stort beslut och bör inte tecknas i hast via kontakt med en okänd säljare…

  1. Kontrollera företaget

Kontrollera betyg och recensioner på låneförmedlaren på Trustpilot. Skriv in namnet och se därefter ett gemensamt betyg samt vad andra kunder tycker om tjänsten. Alla stora, och trygga, låneförmedlare finns med på den recensionssidan. Ett exempel är att Sambla hade närmare 22 000 omdömen i slutet av juli 2023 och ett genomsnittligt betyg på 4,8 av 5. Även ett företag som granskas av Konsumentverket kan alltså ha mycket goda kundomdömen!