Billo utmanar Betalo

Billo tar på allvar upp kampen mot Betalo genom att erbjuda en billigare och mer heltäckande tjänst.

Betalo och Billhop var länge de enda tjänsterna i Sverige som kunde användas för att betala räkningar med kreditkort och andra kort.

Billhop valde, för några år sedan, att enbart sikta in sig på företagsmarknaden vilket gjorde att Betalo ett tag var ensam aktör på marknaden.

Men nu får de återigen hård konkurrens. Det är den digitala brevlådan Billo som tar upp kampen. Det gör de med lägre avgift men kanske framförallt en mer heltäckande tjänst som underlättar fakturahanteringen.

Digitala brevlådor med många funktioner

Billo är en digital brevlåda och har därmed Kivra som sin största konkurrent. De har till stor del liknande funktioner och användningsområden. En skillnad är däremot att Billo även erbjuder sina kunder att betala räkningar med kort.

Brevlåda, ej digital

De fakturor som kommer till den digitala brevlådan kan därmed betalas på flera olika sätt direkt från brevlådan. Det är detta som är den stora skillnaden mot Betalo.

Hos Billo går det nämligen att skapa en egen postadress vilken sedan kan lämnas ut till de företag som skickar fakturor.

Antingen skickar företaget E-faktura eller så skickas en pappersfaktura men oavsett kommer den in i Billos digitala brevlåda varifrån den sedan kan hanteras. Med Betalo behöver detta ske manuellt.

Även lägre avgift

Hos Betalo är avgiften för att betala en faktura med kreditkortet 2,9 % oavsett om Visa eller Mastercard används. Sker betalning med Amex är kostnaden 3,0 %. Detta efter att Betalo höjt samtliga avgifter i början av 2024.

När Billo nu vill slå sig in på marknaden gör de detta med en lägsta avgift på 1,19 %. Detta visserligen bara under en kampanjperiod men när den är över är lägsta kostnaden 1,49 %.

För att få den nivån på avgiften krävs däremot att man har deras tillägg ”All Post”. En tjänst som kostar 29 kronor per månad. Utan detta tillägg är kostnaden 1,99 % och 1,69 % under kampanjperioden.

Billo erbjuder även tre månader gratis provperiod med ”All Post”. Nya kunder kan därmed betala räkningar med kreditkortet för 1,19% vilket därmed är långt under halva priset mot hos Betalo.

Utnyttjas stort under SAS kampanjperiod

Om Billo medvetet, eller omedvetet, lanserade sin kampanj exakt när SAS hade Eurobonuskampanj är svårt att veta. Men det gynnar definitivt de bägge.

Dagarna efter att Billo lanserade möjligheten att betala räkningar med kreditkort påbörjade nämligen SAS en poängkampanj som gav dubbla poäng.

Många poängjägare valde därför att skapa ett konto hos Billo, välja gratisperioden med ”All post” för att kunna betala sina fakturor med kreditkortet från SAS. Detta för att tjäna dubbla poäng under hela helgen.